loading...
حداکثر کردن امنیت
امیری بازدید : 65 سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

ماکزیموم کردن امنیت دفاتر و منازل

 

 

راهنمای یک دفتر امن


 

تأمین امنیت محل کار در جایی که همه کارکنان در آن کار می کنند، اما با این وجود این امکان را برای شرکت فراهم می آورد تا اطمینان حاصل شود که امنیت تضمین شده است، یک عمل پیچیده  است.

 

از آنجا که امنیت از ورودی ها شروع می شود، بیایید ابتدا سیستم های کنترل دسترسی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

سیستم های امنیتی اداری بدون توجه به صنعت برای بسیاری از انواع مشاغل مختلف ضروری است. ممکن است در ابتدا به قفل درب یا دوربین های مداربسته فکر کنید، اما در زیر این موارد مربوط به کارمندان شماست که می توانند در محل کار احساس امنیت کنند تا بتوانند بازدهی بیشتری داشته باشند. همراه با امکانات محافظت شده شما، تجارت شما قادر خواهد بود بدون دغدغه و مشکل رشد کند. اکثر مردم موافق هستند که یک محیط کار ایمن مورد نیاز است، اما انتخاب امنیت صحیح در میان گزینه های مختلف می تواند گیج کننده باشد.

 

 

 

براساس تجربیات خود، ما این راهنما را ایجاد کردیم تا بتوانیم یک ستون اصلی در درک نیازهای امنیتی را آسانتر کنیم ، بنابراین تصمیم گرفتیم کدام سیستم را انتخاب کند تا یک محل کار ایمن برای تیم شما فراهم کند.

 

چرا در مورد امنیت دفتر فکر می کنید؟ به همین دلیل مهم است که از کارمندان، دارایی ها و عملکرد تجاری خود محافظت کنید.

 

خیلی اوقات، مدیران محل کار و حتی منازل امنیت را جدی نمی گیرند تا زمانی که حادثه ای مثل ورود به سیستم یا سرقت رخ دهد. در آن زمان، با از دست دادن وسایل و داده ها، وقفه در گردش کار و کارمندان مربوطه، خیلی دیر شده است.

 

 

ارتقائ امنیت منازل و دفاتر کار


 

براساس گزارش امنیتی، 23٪ از هک های سایبری مربوط به سوء استفاده از دسترسی فیزیکی است. به طور متوسط ​​این معافیت ها 38 هزار دلار برای مشاغل کوچک و 551000 دلار برای مشاغل بزرگتر هزینه می کنند و غالباً شهرت و عملکرد اقتصادی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

 

 

 

ایجاد یک برنامه برای امنیت دفتر می تواند به جلوگیری از این موقعیت ها و حوادث کمک کند تا دفتر شما نه تنها از امنیت برخوردار شود بلکه یک مکان سازنده و خوشحال برای کار باشد. داشتن یک دفتر امن باعث می شود تیم شما اعتماد و وجدان کاری راحت و کارآمد داشته باشد. این آرامش خاطر را برای کل شرکت شما فراهم می کند تا مکانی عالی برای کار در آن باشد.

 

 

امنیت اداری


 

به طور معمول در امنیت اداری، سه حوزه مهم در هنگام ارائه یک استراتژی برای محافظت از دفتر شما وجود دارد - کارمندان ، دارایی ها و عملیات تجاری.

 

 

 

امنیت کارمندان خود

 

 

ایجاد فرهنگ امن ، شفاف و پشتیبان.

 

مصون ماندن محل کار از دسترسی غیرمجاز از جمله همکاران و مشتریان ناراضی.

 

محافظت از دارایی شرکت شما

 

ایمنی تجهیزات اداری شامل لپ تاپ، هارد دیسک و سایر لوازم الکترونیکی.

 

ایمن نگه داشتن وسایل و تجهیزات کارکنان از جمله کیف پول، تلفن، تبلت و لپ تاپ های شخصی.


 

تضمین دارایی شرکت شما


 

وقفه در تجارت از جمله تعطیلی، ابزارهای از دست رفته.

 

تعهدات شامل بیمه، حمایت از IP و دعاوی حقوقی.

 

نحوه مدیریت و کنترل دوربین های مدار بسته را شرح دهید

 

فرهنگ آگاهی ایمنی ایجاد کنید

 

از آنجا که هدف اصلی یک دفتر امن فراهم کردن محیطی برای کارمندان شماست که بتوانند کارآمد باشند و شغل شما در آن رشد پیدا کند، مردم باید بتوانند در امنیت، متمرکز و کارآمد بمانند.

 

 

 

سیاستهای دسترسی خود را تحقیق کنید

 

 

اولین قدم برای برنامه ریزی امنیت دفتر شما، پیدا کردن ساختمان، مهمان و دسترسی به سیاست های امنیتی است:

 

 

 

  • امنیت ساختمان: آیا ساختمان دارای دسترسی از جمله دسترسی به طبقه همکف، نظارت تصویری و دوربین مداربسته یا امنیت لابی در محل است؟
  • خط مشی های ساعت اداری: چه موقع باید درها باز یا قابل دسترسی توسط کارمندان یا بازدید کنندگان باشد؟ در تعطیلات یا آخر هفته چه اتفاقی می افتد؟
  • دسترسی: آیا کارمندان و مهمانان می توانند با بسته شدن دفتر وارد ساختمان یا تأسیسات شما شوند؟
  • بازدید کنندگان: آیا میهمانان در ساختمان و محل کار شما مجاز هستند و چه روشی را باید طی کنید تا اجازه ورود آنها داده شود؟
  • انطباق بازدید کنندگان: آیا وقتی یک مهمان وارد فضای شما شود، NDA الزامی است؟

 

 

 

طرح امنیت دفتر را طراحی کنید

 

برای دستیابی به سیاستهای امنیتی صحیح و ایجاد یک برنامه امنیتی برای حداکثر کردن امنیت، باید با همکاران خود همکاری کنید.

 

 

 

ساعات اداری: چه موقع باید در دسترس دفتر باشد؟ چه زمانی درها قفل می شوند؟

 

خط مشی های محل کار در حوالی میز پذیرایی: فرآیند بازدید کنندگان یا میهمانان و کارکنان میز جلوی چه روشی است؟

 

دسترسی ایمن: چه کسی و تحت چه شرایطی به مناطق حساس از جمله اتاقهای IT یا کمدهای ارتباطی یا دفاتر اجرایی دسترسی داشته است؟

 

محیط اطراف و نقاط دیگر شرکت را توسط دوربین های مدار بسته و ویدئو های ضبط شده چک می شود؟ رفتار کارکنان در محل کار: انتظار شما از کارمندان در محل کار در رابطه با امنیت چیست؟

 

بسیاری از این موارد ممکن است کاملاً واضح به نظر برسند اما اگر بتوانید آن سیاست ها را با همه تنظیم کنید ، قدم بزرگی را به سمت یک دفتر امن انجام داده اید و به شما کمک می کند تا در مورد امنیت محل کار تصمیم گیری کنید که مناسب تر برای شرکت شما خواهد بود.

 

 

 

دستورالعمل رفتار


 

با توجه به ایمن نگه داشتن محل کار، کارکنان باید بدانند که از آنها چه انتظاری وجود دارد. آموزش سیاست آگاهی از امنیت کارمندان، مؤثرترین ابزار برای ادغام سیاست های خود در رفتار کارکنان است. کلیه خط مشی ها باید عمومی باشد - به طور ایده آل در یک دفترچه کارمندان یا درایو اشتراکی، بنابراین می توان در مورد همسالان، مهمانان و فروشندگانی که از فضای شما بازدید می کنند، به آنها استاندارد گفته شده و برگزار شود. دستورالعمل رفتار امنیتی باید شامل موارد زیر باشد:

 

 

 

  • تعهدی که همه در قبال قانون رفتار پاسخگو باشند.

  • اصول و ارزشهای اخلاقی که تصمیمات شغلی شما را آگاه می کند.

  • انتظارات برای رفتار کارکنان از جمله ارتباطات و اقدامات.

  • نقطه تماس برای سوالات ، به عنوان مثال یک HR یا فعالیت های مربوط به افراد یا اعضای تیم فرهنگ برای سؤال یا گزارش تخلفات.

 

 

 

مأموریت امنیتی

 

به محض استخدام شخصی جدید، مراحل امنیت آغاز می شود: شما باید اطمینان حاصل کنید که آنها در مورد دستورالعمل های رفتار امنیتی آگاه هستند، آنها را درک کرده و با آنها موافقت کرده تا مطابق با آنها عمل کنند. آنها باید دقیقاً بدانند چه چیزی مجاز است و چه چیزهایی - از جمله ثبت نام یک بازدید کننده مورد انتظار در داخل و خارج، ساعات کار و زمان دسترسی به دفتر و ...

 

 

 

کارکنان میز جلو

 

یک نماینده پذیرش یا میز کار جلو می تواند برای ایجاد یک فرهنگ امن در بین کارمندان، کمک به بازدیدکنندگان و ایجاد یک تجربه استقبال برای همه مهم باشد. آنها همچنین دروازه بان برای اجرای سیاست های در درب از جمله امضای NDA ها هستند.

 

 

 

دستگاه های ایمن سازی

 

برای اطمینان از امنیت داده ها در سازمان خود ، باید از امنیت دفتر فراتر بروید و مطمئن شوید که کارکنان از دیسک های رمزنگاری شده استفاده می کنند ، از تأیید هویت Two Factor بر روی دستگاه ها و ورود به سیستم استفاده کرده و دستگاه های خود را در مناطق باز یا حتی قفل در آنها باز نگذارید.

 

 

 

درک سیستم های امنیتی

 

هنگام طراحی سیستم امنیتی قوی، باید کنترل دسترسی ، نظارت و زنگ خطر را در نظر بگیرید.

 

کنترل دسترسی

 

ما در "مقدمه کنترل دسترسی" در مورد کنترل دسترسی نوشته ایم - کنترل دسترسی به سیستم است که به شما امکان می دهد مدیریت دسترسی مجاز به فضای شما را کنترل کند. با تنظیم مجوزها و قوانین مربوط به کنترل دسترسی می توانید تعیین کنید که چه مدت زمانی برای دسترسی مجاز است و چه میزان دسترسی کسی نیاز به دسترسی به یک درب خاص دارد. همچنین ، چه کسی به این فضا دسترسی پیدا می کند ، و همچنین وقایع رخدادهایی را که به رعایت آنها کمک می کنند ، ردیابی می کند.

 

 

 

یک مرور کلی


 

سنتی ترین شکل امنیت داشتن قفل و کلید است اما کلیدها به راحتی قابل کپی یا گم شدن هستند. همچنین هیچ رویدادی در این زمینه وجود ندارد که بتوانید بررسی کنید که چه اتفاقی می افتد.

 

 

 

یک گزینه کمی بهتر می تواند یک سیستم کنترل دسترسی الکترونیکی باشد که سیگنال را برای قفل درب به سیم الکترونیکی می فرستد. برای باز کردن قفل ، از یک صفحه کلید ، fob ، صفحه کلید با کد استفاده می کنید. با این حال ، شما هنوز هم نمی توانید مشخص کنید که چه کسی به درهای شما دسترسی دارد ، زیرا این صفحه کلیدها یا fob ها را می توان به راحتی در اطراف گذر کرد. همچنین نمی توانید دسترسی افراد خاص را حذف کنید.

 

 

 

بهترین نوع کنترل دسترسی در قالب برنامه موبایل است. مزایای آن چند برابر است - مدیریت ساده و در عین حال جامع دسترسی ، مدیریت کنترل دسترسی از راه دور ، ثبت وقایع در زمان واقعی.

 

 

 

اهمیت کنترل دسترسی در حداکثر کردن امنیت


 

یک کنترل دسترسی جامع و مستحکم ، کارمندان و دارایی شرکت شما را از میهمانان غیر مجاز دور می کند و به شما این امکان را می دهد تا در صورت سرقت یا اضطراری از افرادی که در دفاتر شما هستند مطلع شوید.

 

 

حداکثر رساندن امنیت


 

نظارت تصویری

 

علاوه بر کنترل دسترسی ، شما به نظارت ویدیویی نیز نیاز خواهید داشت زیرا کنترل دسترسی فقط به باز کردن رویدادها می پردازد و اثبات بصری از آن ورود یا خروج را ارائه نمی دهد.

 

 

 

دوربین های مداربسته به اینترنت متصل می شوند تا فعالیت تصویری را در اطراف نقاط ورودی و خروج دفتر شما یا مناطق پر رفت و آمد با بحران مهم مانند میز جلو یا اتاق بسته ثبت کنند.

 

 

 

ویژگی های نظارت تصویری

 

هنگام انتخاب نظارت ویدیویی باید به دنبال برخی از ویژگی های زیر باشید:

 

 

 

پخش فیلم های زنده: ممکن است بخواهید از راه دور به یک جریان ویدئویی در زمان واقعی نگاه کنید تا ببینید چه اتفاقی در مطب می افتد.

 

ذخیره سازی ضبط ویدیو: به طور معمول شرکت ها به ذخیره سازی ویدیویی 30 روزه نیاز دارند تا در صورت کشف یک حادثه بتوانند به موقع برگردند. این اختلافات می توانند در فضای ابری یا محلی ذخیره شوند که به قیمت تصمیم گیری برای راحتی ارائه می شود.

 

کنترل دسترسی و یکپارچه سازی ارتباط از راه دور برای اینکه بتوانید صدای حلقه حلقه درب را بشنوید ، بررسی کنید که چه کسی در آنجا است و باز کردن قفل درب - همه از راه دور انجام می شود.

 

راه حل های پیشرفته همچنین هشدارهایی را بر اساس ردیابی حرکت یا تشخیص چهره ارائه می دهد که ممکن است لایه دیگری از امنیت را اضافه کند.

 

 

 

اهمیت نظارت ویدیویی بادوربین های مدار بسته:

 

 

کارمندان خود را ایمن نگه دارید.

 

از آنجا که همکاران و کارمندان شما می دانند که فضای مورد نظر نظارت می شود تا اطمینان حاصل شود که اگر اتفاقی باید رخ دهد، اسناد بصری وجود دارد.

 

  • محافظت در برابر سرقت: اگر یک سارق تصادفی یا حتی یک کارمند از اشیای قیمتی را بردارد، اکنون با استفاده از دوربین ها، اثبات فیلم دارید.
  • تجارت خود را ادامه دهید: بدانید چه کسی در چه زمانی برای آرامش خاطر وارد و خارج شده است.

 

 

سیستم های نظارت تصویری برای رشد در محل های کار و دفاتر بسیار مهم هستند که همه برای همه کارمندان شناخته نمی شوند. به طور معمول باید برای هر درب یک دوربین و سپس یکی یا دو در بالای آن را برای مناطق با گذرگاه بالا نصب کنید.

 

 

 

دزدگیر و سنسور

 

وجه سوم امنیت دزدگیر و هشدار است. هشدارها می توانند به شما در حداکثر کردن امنیت منازل و محل کار كمك كنند كه در مورد تغییرات مشكوك در محیط شما از قبیل شخصی كه در ساعات خارج از خانه شكسته یا در را باز می كند ، به شما آگاه شود. برخی از شرکت ها همچنین از هشدار دما و رطوبت برای محافظت از ارزشمند الکترونیک استفاده می کنند. البته در صورت ادغام با کنترل ویدیویی و دسترسی ، آلارم های البته بسیار کارآمد هستند. یک سیستم کنترل دسترسی اجازه می دهد تا کنترل کند چه کسی وارد می شود و سیستم زنگ هشدار به شما اطلاع می دهد که چیزی خاموش است. سپس می توانید از دوربین ها استفاده کنید تا ببینید چه چیزی در فضا اتفاق می افتد تا هرگونه فعالیتی را تأیید کند.

 

 

 

ویژگی های هشدار

 

به دنبال ادغام با دوربین های امنیتی یا سیستم های کنترل دسترسی باشید - بعضی اوقات برخی از ویژگی های زنگ را شامل می شوند.

 

امکان مسلح کردن یا خاموش کردن زنگ از راه دور.

 

ممکن است یک شرکت شخص ثالث بخواهید هشدارهای شما را کنترل کند اما به طور معمول اگر هشدارها به سمت شما بروند از این کمک می کنند زیرا آنها به هر حال فقط با شما یا پلیس تماس می گیرند.

 

ادغام حسگرهای دیگر در اکوسیستم دزدگیر مانند گرما یا رطوبت.

 

اهمیت سیستم های دزدگیر

 

سیستم های هشدار یکی از دو مؤلفه دیگر امنیت اداری است که کنترل دسترسی و نظارت تصویری است. آنها اجازه می دهند تا فضای اداری شما را تحت نظر بگیرند تا بدانند آیا ممکن است حادثه ای رخ دهد و می توانند قبل از وقوع آسیب وارد شوند.

 

 

 

شرکت هایی که دارای موجودی گران قیمت و یا داده های حساس در تسهیلات خود مانند شرکت های پزشکی یا مالی هستند ، به سیستم های هشدار نیاز دارند و بعضی اوقات از نظر قانونی نیاز به درخواست دارند یا از سوی بیمه خواسته می شود آن را نصب کند.

 

انتخاب سیستم امنیتی مناسب برای فضای شما

 

مهمترین انتخاب سیستمی است که متناسب با اندازه و نیاز شما باشد. به طور معمول ، ما چند سناریو را برای امنیت دفتر می بینیم:

 

 

 

2 درب با حدود 21 کارمند: شروع به کار با کنترل دسترسی و دوربین اصلی فیلم شروع خوبی است.

 

5درب با دفتر مرکزی بزرگتر: شما می خواهید یک سیستم کنترل دسترسی مقیاس پذیر بالقوه داشته باشید که از امنیت مشابه سیستمهای دیگر برخوردار باشد.

 

13 درب در چند طبقه و چند دفتر ماهواره ای: این بدان معناست که شما ممکن است یک تیم IT کوچک از قبل داشته باشید ، بنابراین می توانید در کاری سرمایه گذاری کنید که جریان کاری شما را ساده تر کند ، با ابزارهای خود ادغام کرده و امنیت شرکت شما را سخت کند تا آن را برای رشد آماده کند.

 

اگر شرکتی هستید که دارای 50+ درب در یک مکان است ، برای کنترل دسترسی به دلیل انطباق ، امنیت یا دلایل دیگری که تأثیر بسزایی در تجارت شما دارد ، نیازهای ویژه ای دارید. شما باید به دنبال یک سیستم امنیتی باشید که بتواند تجارت شما را فعال کند و به شما امکان می دهد حداکثر استفاده از فضا را داشته باشید.

 

نحوه تصمیم گیری در مورد سیستم امنیتی

 

در اینجا چند عامل برای تصمیم گیری در مورد سیستم کنترل دسترسی جدید در نظر گرفته شده است:

 

 

 

تعداد درها، تعداد کارمندان و تعداد مکانهای فضای شما.

 

نوع موجودی، تجهیزات یا دارایی های فیزیکی دیگری را در دفتر خود مانند رایانه ها ، کالاها یا سایر تجهیزات فناوری اطلاعات وارد کنید.

 

الزامات پیروی از جمله امنیت جسمی، به عنوان مثال انطباق PCI ، HIPAA یا SOC2.

 

اطلاعات حساس از جمله داده های بهداشتی، مالی یا IP.

 

بسته به موقعیت مکانی ممکن است مستعد ابتلا به سرقت و مزاحمت باشید.

 

فعالیتهایی در فضای شما مانند رویدادهای اجتماعی ممکن است نیاز به امنیت دفتر را افزایش دهد.

 

 

 

سطح سیستم های امنیتی اداری

 

برای تصمیم گیری آسان در مورد سیستم امنیتی جدید دفتر، ما یک چک لیست سریع فنی برای ارزیابی این راه حل ها ارائه می دهیم:

 

 

 

منبع تغذیه

 

سخت افزار درجه مصرف کننده معمولاً قدرت را از طریق آداپتورهای دیواری جلب می کند که به راحتی می توان آن را جدا کرد.

 

سخت افزار امنیتی درجه تجاری غالباً دارای سیم سخت است ، بیشتر حتی از طریق کابل اترنت (PoE) قدرت خود را جلب می کند و از یک باتری پشتیبان برای جلوگیری از قطع احتمالی برق استفاده می کند.

 

ارتباط دیتا

 

دستگاه های مصرف کننده اغلب به اینترنت بی سیم شما (WiFi) متصل می شوند که خصوصاً در صورت فیلم می تواند سرعت اتصال شما را کند کند.

 

سخت افزار درجه تجاری به طور مستقیم از طریق اترنت متصل می شود و برای دسترسی راحت تر با ابر همگام می شود

 

ادغام

 

دستگاه های امنیتی مصرف کننده اغلب با بقیه زیرساخت ها و ابزارهای IT شما سازگار نیستند.

 

سخت افزار و نرم افزار درجه تجاری به عنوان مثال امکان ادغام API را فراهم می کند و یا حتی می توان به پیشرفتهای پیشرفته تر ادغام مانند تأیید هویت دو فاکتور یا Single Sign On اشاره کرد.

 

پشتیبانی

 

دستگاه های مصرف کننده معمولاً خط تلفن خدمات مصرف کننده را ارائه می دهند.

 

سیستم های امنیتی تجاری همچنین خدمات مربوط به نصب ، پشتیبانی مداوم و تعمیر اضطراری را ارائه می دهند.

 

کیفیت داده

 

با دستگاههای مصرف کننده ممکن است شما به یک مجموعه داده ساده تبدیل شده باشید که برای مصرف کننده متوسط ​​"به اندازه کافی خوب" باشد.

 

با امنیت دفتر شرکت داده های دقیق تر و دقیق تری به دست می آورید که امکان صادرات ، فیلتر و گزارش گیری خودکار را فراهم می آورد.

 

 

 

امنیت

 

امنیت در سخت افزار مصرف کننده اغلب در اخبار است زیرا عدم وجود فرآیندهای سخت شده است.

 

سخت افزار درجه تجاری در پشت دیوار آتش خوب اجرا می شود و امنیت را از نرم افزار گرفته تا ابر به سخت افزار مستند کرده است. بیشتر ارائه دهندگان تجاری معمولاً با الزامات امنیتی سفارشی شما از جمله تست های نفوذ کار می کنند.

 

بودجه سیستم های امنیتی اداری

 

در اینجا برخی از مؤلفه های هزینه سیستم های امنیتی آورده شده است:

 

 

 

سخت افزار


معمولاً شرکت ساختمانی یا فروشندگان IT می توانند کابل های مورد نیاز را اجرا کنند.

 

کابل ها را در لوله ها اجرا کنید تا از استانداردهای نصب خود استفاده کنید.

 

ممکن است بتوانید از سیم کشی ، دوربین و قفل موجود مجدداً استفاده کنید - فقط از فروشنده امنیتی خود بخواهید.

 

اگر سخت افزار بیشتری خریداری می کنید ، معمولاً قیمت گذاری مبتنی بر حجم وجود دارد.

 

 

 

نصب و راه اندازی

 

اگر به گواهی بیمه (COI) نیاز دارید که قیمت آن را بالا می برد.

 

به خصوص در سان فرانسیسکو یا لس آنجلس ممکن است مجبور شوید از قطعات نصب شده اتحادیه برای قسمتهای خاصی از کنترل دسترسی استفاده کنید که این هزینه بسیار بالاتر از کار غیر اتحادیه است.

نصب سیستم های امنیتی

 

پیکربندی

 

پس از نصب سخت افزار ، باید به اینترنت متصل شده و آزمایش شود که هزینه اضافی را نیز اضافه می کند.

 

راه‌اندازی سیستم نرم افزاری برای نظارت یا مدیریت به ساعات اضافی نیاز دارد که باید در بودجه خود نیز فاکتور بگیرید.

 

ادغام با سایر سیستمهای شما بالقوه گران است اگر بخواهید یک API سفارشی باشد و منابعی در خانه نداشته باشید.

 

آموزش

 

آموزش و کارکنان شبانه روزی روی سیستم.

 

آموزش و به روز رسانی مدیران برای نظارت، مدیریت، عیب یابی و پیکربندی سیستم.

 

اگر لازم باشد ادغام API سفارشی باشد و شما از منابع داخلی استفاده نکنید، ادغام با سایر سیستمهای شما بسیار گران است.

 

زمان نصب سیستم های امنیتی

 

متأسفانه ، مشاغل یا منازل معمولاً در آخرین لحظه به ارتقاء امنیت منازل و دفاتر نگاه می کنند زیرا گرفتن یک فضای جدید بسیار وقت گیر است.

 

پس بیاید بیشتر به فکر امنیت محل کار و منازل خود باشیم و با ابزار های مختلف ارتقاء  امنیت این امر را انجام دهیم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 99
  • بازدید سال : 655
  • بازدید کلی : 2,932